Relax Kids op school

Relax Kids is aan het groeien in Nederland en wordt steeds bekender bij kinderen, ouders en scholen.
In Groot Britannië wordt Relax Kids al in diverse scholen succesvol toegepast met uitstekende resultaten:

Leeruitkomsten Relax Kids:

– Verhoogt de concentratie, focus en aandacht
– Helpt leerlingen hun emoties te herkennen en er mee om te gaan
– Verbetert het leren en de schoolprestaties
– Bouwt duurzame strategieën om met stress en angst om te gaan
– Vermindert negatief denken en negatief gedrag
– Bevordert zelfbeheersing, emoties en conflictoplossing
– Voorziet leerlingen van simpele gedragsmanagement strategieën
– Verbetert luistervaardigheid, sociale en communicatieve vaardigheden
– Vermindert angst, pestgedrag en groepsdruk
– Verbetering van positief denken, zelfvertrouwen en eigenwaarde

Is je interesse gewekt ?
Meld je hier aan via het contactformulier of vraag meer informatie.

3 JARIGE PILOT STUDIE   

Knowsley (UK)
In een pilot-studie van 3 jaar in Sylvester Basisschool in Knowsley ging het aantal leerlingen dat van school werd verwijderd van 19 naar nul. (2006-2009)
Het hoofd van de school, John Manning, besloot om het Relax Kids programma op school te gaan proberen in een pilot-studie van 3 jaar, om te ervaren of het programma een positieve bijdrage zou kunnen leveren aan zijn school.
Er waren dagelijks korte ontspanningssessies gedurende de dag, wekelijkse Relax Kids lessen en lessen tijdens de lunchpauze, naschoolse Relax Kids activiteiten, dagelijkse affirmaties in de klas en een speciaal Relax Kids evenement tijdens de Gezondheidsweek en Vriendschapsweek.   Ook werden er 2 ontspanningsruimten gecreëerd.

Sinds de introductie van het programma op de Sylvester School in Knowsley ging het aantal leerlingen dat van school werd verwijderd van negentien naar nul in slechts drie jaar tijd, en dat is zo gebleven!

Het algemene niveau van emotionele geletterdheid van de kinderen is gestegen, het aantal incidenten is gedaald, en ouders en leerkrachten hebben gezondere en blijere kinderen gezien.

Kinderen werden beoordeeld met NFER – Emotionele Literacy Assessment en Interventie tool. Hiermee kon de school direct het resultaat meten van hun werkwijze van de sociale en emotionele aspecten van het leren sinds de introductie van Relax Kids.

Aan het einde van de pilot-studie scoorde 91% van de leerlingen gemiddeld, boven gemiddeld of uitstekend op het gebied van emotionele geletterdheid volgends de NFER, vergeleken met slechts 82% voordat Relax Kids werd geïntroduceerd.
Tegelijkertijd zag de school een enorme verandering in het gedrag van de leerlingen. Het aantal ernstige incidenten, inclusief agressief, gewelddadig, of respectloos gedrag was in 2009 gehalveerd en werd nogmaals gehalveerd in 2010 en bleef dalen tot het laatste jaar van de pilot-studie. Incidenten van herhaaldelijk storend gedrag daalde ook met 20%.

De Knowsley Education Authority was zo onder de indruk van de resultaten dat het Relax Kids Op School Programma nu in de hele regio wordt gebruikt. Alle 57 scholen in Knowsley maken nu gebruik van Relax Kids.
De schoolinspectie gaf de school een ‘Uitstekend’ voor sociaal/emotionele ontwikkeling, persoonlijke
ontwikkeling en pastorale zorg

DURHAM (UK)
In een project in Durham hebben 163 leerlingen in de leeftijd van 3-15 jaar van 15 scholen deelgenomen aan Relax Kids.
Bij de start van het project scoorde 96% van de deelnemers laag op hun ontspanningsniveau of hoog op hyperactiviteit. Ongeveer 85% van de deelnemers gaf aan dat ze zich rustiger en meer ontspannen voelden na afloop. 98% van de deelnemers vroeg om meer sessies
Het personeel van de scholen meldde positieve veranderingen zoals meer zelfvertrouwen bij de rustigere kinderen.

Er was een fijne sfeer in de ruimte, het voelde rustig en veilig. Een van de leerlingen is erg levendig, praat onrustig en veel; hij was betrokken en ontspannen gedurende de hele sessie. Ik ga het programma zeker gebruiken want ik was erg onder de indruk van de resultaten‘ – Een leerkracht.

Meer dan 150 leerkrachten in Durham maken gebruik van Relax Kids op school !!
Over het geheel genomen was het Relax Kids project een groot succes waarbij 98% van de deelnemers om meer sessies vroegen. Dit is nog maar het begin!‘ – Wendy Minhinnett

NORTHAMPTON (UK)
Meer dan 250 leerkrachten in Northamptonshire maken gebruik van Relax Kids in hun klas.
Leerkrachten hebben een groot verschil opgemerkt in het vermogen van hun leerlingen om zich op hun werk te concentreren en de kinderen zijn veel rustiger na het beluisteren van een CD of het doen van ontspanningsoefeningen.

In een groep 5 klas was de leerkracht verrast over de snelheid waarmee het programma impact had op het moreel van de klas.

De onderwijspsycholoog merkte verschil op na 6 weken Relax Kids, vooral bij een kind met psychische en sociale problemen.

Als een Lokale Autoriteit Leerkracht voor geestelijke gezondheid kan ik Relax Kids van harte aanbevelen aan alle scholen waarmee ik werk. Individuele kinderen en hele klassen vinden het geweldig om de oefeningen te doen en de middelen te gebruiken die hen een groot emotioneel welzijn biedt. Relax Kids is geweldig voor leerkrachten en onderwijsassistenten, voor alle leerlingen en ook voor de meer onrustige kinderen.
– John Fardon – Leerkracht geestelijke gezondheid.

Is je interesse gewekt ?
Meld je hier aan via het contactformulier of vraag meer informatie.

Reacties zijn gesloten.